بهاره

بهاره

بهاره

بهاره

RHCVA,RHCSS,RHCE چیست؟و آشنایی با سیستم آموزش کمپانی لینوکس و اعتبار مدارک آن در سطح جهان

عنوان : آموزش سیسکو و معرفی دوره های حرفه ای RHCVA,RHCSS,RHCE همراه با اخذ مدرک بین المللی


توزیعهای مختلف لینوکس
سیستم عامل گنو/ لینوکس از بخش های بسیار زیادی تشکیل شده که هر بخش آن توسط عده ای خاص در گوشه ای از جهان توسعه می یابد.این نکته نقطه قوت آن به شمار می رود. افراد و شرکت هایی اقدام به جمع آوری این قطعات مجزا و قرار دادن آنها کنار هم رده اند و علاوه بر آن برای این مجموعه، برنامه های نصب و مدیریت نوشته اند تا کار را برای کاربران آسان کنند. به این مجموعه ها که توسط افراد و شرکت ها گردآوری شده است، توزیع گنو/لینوکس می گویند.
تعداد دقيق توزیع هاي گنو/لينوکس مشخص نيست، اما آنچه که مسلم است آن است که بيش از ۳۰۰ پخش ثبت شده ي گنو / لينوکس وجود دارد. اکثرا افراد ترجيح میدهند که از پخش هاي از پيش ساخته شده استفاده کنند. هر یک از این توزیع ها دارای ویژگی های خاص و یا برای اهداف خاص هستند. مثلا مخصوص سرویس دهنده ها،ایستگاه های کاری، کامپیوترهای قدیمی،مدیریت شبکه، چند رسانه ای، بازی و ....
برخی از توزیع ها از ایجاد تغییرات و بهینه سازی هایی در توزیع های دیگر ایجاد شده اند که آنها را توزیع های مبتنی بر یک توزیع می نامند. مثلا توزیع ubuntu یک توزیع مبتنی بر دبیان است
برخی اوقات یک توزیع دارای ویژگیهای خاصی است. مثلا گنو/ لینوکس اورالوکس دارای امکانات مخصوص نابینایان مانند شناسایی صفحه نمایش های بریل و یا مرور صوتی وب و پست الکترونیک می باشد. حال به بررسی کوتاه چند توزيع معروف می پردازم.
Ubuntu
اوبونتو بر اساس دبيان توسعه داده شده است و کار کردن با لينوکس را براي کاربران مبتدي و تازه کار آسان تر ميکند. ويژگي هايي چون پشتيباني قوي، آپدي تهاي فراوان، نصب آسان، پکيج هاي نرم افزاري بسيار، مستندات کامل و رابط کاربري مناسب، اوبونتو را به کاربر پسندترين توزيع گنو/لينوکس براي کاربردهاي دسکتاپ و شخصي تبديل نموده است
اوبونتو براي استفاده هاي عمومي بوجود آمده است و توسعه آن به سرعت پيش مي رود و هر نسخه از نسخه قبلي، کارآمدتر و قدرتمند تر مي شود. درکل اوبونتو در دنياي سيستم عامل هاي دسکتاپ آيند هي خوبي در پيش خواهد داشت
Suse
از زماني که توزيع Suse بوجود آمد، سازندگان آن روي کاربران کامپيوترهاي شخصي زوم کرده بودند. پس از اينکه در سال 2003شرکت Novell شرکت توليد کننده Suse را خريداري کرد و دريافت آن را از اينترنت براي عموم ميسر نمود. سپس ناول نامSuse را به OpenSUSE تغيير داد و آن را به صورت کاملاً آزاد در اختيار همه قرار داد. اکنون OpenSUSE انتخاب اول کاربران حرفه اي براي استفاده هاي شخصي است.
دسکتاپ پيش فرض آن KDE است و از برنامه نصاب بسيار قدرتمندي بهره مي برد. پايداري، ظاهر چشمگير، گرافيک قوي، امنيت، تنظيمات پيشرفته از ويژگي هايي است که کاربران OpenSUSE از آن ياد خواهندکرد
FEDORA
یکي از معروف ترين نسخه هاي گنو/لينوکس است که توسط يکي از بزرگترين شرکت هاي دنياي لينوکس يعني RedHat پشتيباني مي شود. اين توزيع بسيار قدرتمند داراي کاربران بسيار زيادي است و در دو نسخه دسکتاپ و سرور عرضه مي شود.
آپديت هاي پياپي،پشتيباني مناسب، نصب آسان، تنظيمات پيشرفته، پيکيج هاي نرم افزاري زياد، فدورا را به يکي از انتخاب هاي اصلي کاربران گنو/لينوکس تبديل نموده است.
به علت پشتيباني مناسب RedHat از اين توزيع، شرکت هاي بسيار زيادي فدورا را به عنوان سيستم عامل خود انتخاب کرده اند و از آن براي کارهاي مختلف خود بهره مي برند. امنيت، پايداري و کارايي فدورا زبان زد بسياري از کاربران لينوکس است.
PARSIX
هر چند اين توزيع جزو توزيع های معروف دنيا نيست امّا ارق ملّی باعث شد اين لينوکس را نيز معرفی کنم. پارسيکس يک توزيع بسيار انعطا ف پذير، مناسب، پايدار و ايراني براي سيستم هاي دسکتاپ است که به صورت ديسک زنده يا Live CD منتشر مي شود اما قابليت نصب روي هاردديسک را نيز داراست.
اين توزيع برگرفته شده از توزيع KANOTIX و مبتني بر Debian است دسکتاپ آن به صورت پيش فرض GNOME است و نرم افزارهاي پيش فرض فارسي همچون ديکشنري xFarDic و فونت هاي فارسي پروژه FPF در اين توزيع در دسترس اند.
همچنين در پارسيکس به صورت پيش فرض از فارسي نويسي پشتيباني مي شود و شما مي توانيد همانند ويندوز با فشردن همزمان دکمه هاي Alt+Shift ميان زبان فارسي و انگليسي سوئيچ کنيد. پارسيکس يکي از مناسب ترين توزيع ها براي شروع يادگيري لينوکس در ميان فارسي زبانان است. البته در نظر داشته باشيد که پارسيکس ميتواند جايگزين مناسبي براي سيستم عامل ويندوز باشد و مي توانيد از آن به عنوان يک سيستم عامل مستقل استفاده نماييد.
درآخر :
به جرات ميتوان گفت لينوکس سيستم عاملی همه منظوره است،چه برای سرورها و چه برای کامپیوترهای خانگی و کاربران عادی تعداد برنام ههای لینوکس از ويندوز بيشتر است و از نظر کيفی نيز کمتر از آن نيست، نصب برنامه ها در زمانی که اينترنت در دسترس شما باشد، حتی از نصب برنامه های ويندوزآسان تر است.
لینوکس در زمینه ی مالتی مدیا نیز بسیار مجهز است و اين تصور که با آن نمي توان آهنگ گوش داد يا فيلم تماشا کرد کاملاً غلط است. حتی برای لينوکس بازی های رايانه اي بسيار زيبايی ساخته شده است. جالب است بدانيد3 playstation قابليت نصب لينوکس را دارد، يعنی شرکت بسيار معتبر سونی نيز به لينوکس اعتقاد پيدا کرده و يکی از بهترين محصولاتش را به لينوکس مجهزکرده است.
پیشنهاد می شود که اگر برای اولین بار قصد نصب لینوکس درکامپیوتر خود را دارید این کار را در نرم افزار های VirtualPC یاVMWare انجام دهید تا در صورت ناآگاهی از مراحل نصب، به اطلاعات موجود در هارددیسک شما آسیبی وارد نشود.
در پايان بايد گفت در صورتی که گنو/ لینوکس را یاد بگیرید، مهم نیست از چه توزیعی استفاده کنید. چون همه آنها ذاتا شبیه هم هستند و تمام اموری که در یک توزیع انجام می دهید، در توزیع دیگر نیز قابل انجام خواهد بود.




































دوره های آموزش لینوکس عبارتند از آموزش RHCSA که در ادامه توضیحاتی کاملی برای هر از آنها آورده شده است همچنین در ادامه مقاله مطالبی در ارتباط با سیسکو سیستمز و همچنین دوره های آموزش سیسکو نیز وجود دارد که برای آشنایی شما با این دوره ها و مدارک آن می باشد.

دوره آموزش لینوکس

دوره RHCSA

در این دوره از آموزش RHCSA افراد با نصب ، پیکربندی و را ه اندازی سیستم عامل ردهت آشنا می شوند. این دوره شما را قادر می سازد تا بتوانید کاربران ، هارد دیسک ، سیستمهای Sharing و نرم افزارها را بصورت کامل مدیریت و نگهداری نمایید.

دوره RHCE

در این دوره از آموزش RHCE این مدرک جزء با ارزشترین مدارک بین الملی IT می باشد و در آن افراد با نصب و پیکر بندی سرویس های رایج از قبیل Apache ، DNS ، Mail ، Squid و .. بصورت کامل آشنا می شوند. آزمون این مدرک بصورت عملی می باشد.

دوره RHCVA

در این دوره از آموزش RHCVA مجازی سازی به افراد امکان استفاده بهینه از منابع سخت افزاری یک شبکه را می دهد. شما با استفاده از این ویژگی می توانید چندین سرور را بر روی یک سرور فیزیکی داشته باشید. این دوره به افراد امکان مدیریت شبکه های مجازی بر اساس سیستم عامل Red hat را می دهد.

دوره RHCSS

در این دوره از آموزش RHCSS با توجه به حساس بدون مبحث امنیت در صنعت سورس یکی از دوره های که بصورت آکادمیک و طبقه بندی شده به این مقوله می پردازد دوره RHCSS می باشد. در این دوره افراد پیکربندی SELinux ، یکپارچه سازی احراز هویت و ایجاد امنیت بر روی سرویس های مختلف را بصورت کامل فرا می گیرند.

دوره ها و مدارک بین المللی لینوکس:

مدرک RHCSA:Red Hat Certified System Administrator

در ایـن دوره افـراد بـا نصب ، پیکـربنـدی و راه انـدازی سیستم عامـل ردهت آشنا می شونـد. ایـن دوره افراد را قـادر می سـازد تـا بتواننـد کاربـران ، هـارد دیسک ، سیستم های Sharing و نـرم افزارها را بـه صورت کامـل مدیریـت و نـگهداری نماینـد.

مدرک RHCE:Red Hat Certified Engineer

ایـن مـدرک جـزء بـا ارزشتـریـن مدارک بیـن الملـی IT می باشد و در آن افـراد بـا نصب و پیکـر بندی سرویـس های رایـج از قبیل Apache , Mail , Squid , DNS و ... بصورت کامل آشنـا می شونـد.

مدرک RHCSS: Red Hat Certified Security Specialist Training

یکـی از دوره هایـی کـه بـه صورت آکـادمیـک و طبقـه بنـدی شـده به مقولـه امنیـت می پـردازد دوره RHCSS می باشد. در ایـن دوره افـراد پیـکربنـدی SELinux ، یـکپـارچـه سـازی احـراز هویـت و ایجـاد امنیـت بـر روی سرویـس های مختلف را بصورت کامل فرا می گیرنـد.

مدرک RHCVA: Red Hat Certified Virtualization Administrator

مجازی سازی به افراد امکان استفاده بهینه از منابع سخت افزاری یک شبکه را می دهد .شما با استفاده از این ویژگی می توانید چندین سرور را بر روی یک سرور فیزیکی داشته باشید. این دوره به افراد امکان مدیریت شبکه های مجازی بر اساس سیستم عامل Redhat را می دهد.

آشنایی با سیسکو سیستمز و معرفی دوره های آموزش سیسکو

ریشه نام سیسکو سیستمز

لوگوی سیسکو سیستمز تا سال ۲۰۰۶
اسم «سیسکو» مخفف سانفرانسیسکو است. با توجه به اظهارات جان مرگریج، کارمند ۳۴ ساله و مدیر پیشین شرکت، موسسان شرکت زمانی که داشتند به سمت ساکرامنتو رانندگی می‌کردند تا شرکت را به ثبت برسانند، با تصویر پل گلدن گیت در نور آفتاب مواجه می‌شوند و اسم و نماد شرکت را بر این اساس انتخاب می‌کنند. نماد شرکت منعکس کننده اصلیت سان فرانسیسکویی آن است، که نشان دهنده پل گلدن گیت است که به سبک خاصی طراحی شده‌است. در اکتبر ۲۰۰۶، سیسکو نماد جدید خود را که از نماد قبلی ساده تر و ساخت یافته تر بود به نمایش گذاشت.

مدارکی که شرکت سیسکو بعد از دوره های آموزش سیسکو ارائه میدهد

شرکت Cisco systems يک شرکت آمريکايي توليد کننده ي تجهيزات شبکه است که مرکز آن در شهر سن خوزه در ناحيه ي معروف به دره ي سيليکوني در ايالت کاليفرنيا جاي دارد.

اين شرکت محصولات مربوط به شبکه و ارتباطات را طراحي مي کند و محصولات خود را با سه نام تجاري سيسکو ،لينک سيس(Linksys ) و ساينتيفيک آتلانتا (Scientific Atlanta ) به فروش مي رساند .

در آغاز سيسکو فقط مسير ياب (Router )هاي جند پروتکل توليد مي کرد. ولي امروز محصولات سيسکو را در همه جا –از اتاق نشيمن گرفته تا شرکت هاي ارايه دهنده ي خدمات شبکه – مي توان پيدا کرد.

شرکت سيسکو هم اکنون با 51480 کارمند داراي بازده 28/48 ميليارد دلار در سال 2006 و سود خالص 5/58 ميليارد دلار است .

این شرکت در سال 2003 موفق به دريافت جايزه ي رياست جمهوري ران براون براي کيفيت مالي در روابط کارمندان و جامعه گرديد.

معاون ارشد شرکت سيسکو يک ايراني تبار به نام محسن معظمي است . "لن بزاک" و "سندي لرنر"(داراي مدرک ليسانس از دانشگاه ايالتي کاليفرنيا ،فوق ليسانس اقتصاد سنجي از دانشگاه کلرمونت و فوق ليسانس

علوم کامپيوتر از دانشگاه استنفورد).زوجي که در بخش کامپيوتر دانشگاه استنفورد کار مي کردند ،سيسکو را در سال 1984 تاسيس کردند.

شرکت سيسکو مدارک گونانوني را در سطوح و شاخه هاي متفاوتي ارايه مي کند. هر کدام از مدارک سيسکو حوزه خاصي از مفاهيم شبکه اي را تحت پوشش مي دهد. سيسکو براي معرفي بهتر سطوح مدارک خود هرم

هايي را تاسيس کرده است که در راس هر يک از آنها بالاترين مدرک و در قاعده ي هرم مدرک ورودي شرکت بيان شده است .سيسکو و مدارک آن بر پايه ي استاندارد هاي عالي و بين المللي بنا نهاده شده و بنابراين اخذ

هر يک از مدارک سيسکو چه براي متخصصان و مديران شبکه و چه براي شرکت ها و سازمان هايي که قصد استخدام افراد متخصص را دارند ، ارزشمند است . سيسکو به منظور تعليم افراد براي طراحي و نگهداري شبکه

هاي کامپيوتري در 150 کشور جهان مراکز آموزشي برپا کرده است .مدارک شرکت سيسکو در سه سطح به دانشجويان عرضه مي گردد و گذراندن هر سطح پيش نياز تحصيل در سطوح بالاتر سطح است.

مدارک سطح همکار (Associate )

نخستن گام در شبکه هاي سيسکو با اين سطح برداشته مي شود . همچنين در اين سطح يک مدرک موقت ، به نام مدرک CCNET . براي کساني که با مشاغل ساده تر ارتباط دارند فدر نظر گرفته شده است . مدارک

سطح همکار در حقيقت آغاز کار با شبکه است و دانشجويان اين دوره ها در حقيقت کار آموز به شمار مي آيند.

مدارک حرفه اي (Professional )

اين سطح از مدارک ،مدارک تکميلي شرکت سيسکو است و دارنده ي اين مدارک در رده نيروهاي متبحر و ماهر به شمار مي آيد .

مدارک تخصصي(Expert )

دستيابي به اين سطح از مدارک شرکت سيسکو بالاترين مرحله براي متخصصين و افراد حرفه اي در شبکه است و افراد پس از اخذ گواهي نامه به عنوان متخصص و استاد شناخته مي شوند .

مدرک CCNA

CCNA مخفف کلمه Cisco Certified Network Associate است و دارنده آن را شرکت سیسکو به‌عنوان همکار شبکه قبول دارد! این مدرک به کسانی تعلق می‌گیرد که پس از گذراندن آن توانائی نصب و راه اندازی و خطایابی

صد Node در شبکه را داشته باشند. همچنین طی گذراندن این مدرک فرد مورد نظر با پروتکلهای پایه شبکه مثل IP - IPX - VLAN - GRP آشنائی پیدا می‌کنند .

مدرک CCNP

CCNP مخفف Cisco Certified Network Professional است که معمولا افراد پس از گذراندن CCNA اقدام به گذراندن این دوره می‌نمایند . تفاوت اصلی این مدرک با CCNA در این است که فرد پس از گذراندن این دوره توانائی

شبکه‌بندی بین Nodeهای بیشتری ( از 100 نود تا 500 نود ) و افزوده شدن تعداد بیشتری پروتکلهای شبکه نظیر PPP ,PSTN, DDR,X25, Isl, Isdn ,Frame realy ,IP, IGRP Appletalk, RIP,IP RIP , Vlsm , BGP , 802.10 ,

OSPF , IGRP IPX را دارد.

مدرک CCNP را افرادی می­توانند اخذ کنند که دارای مدرک CCNA یا CCDA باشند.

برای اخذ مدرک CCNP آزمون­های زیر باید با موفقیت پشت سر گذاشته شوند:

642-801 (BSCI) Building Scalable Cisco Internetworks 
642-811 (BCMSN) Building Cisco Multilayer Switched Networks 
642-821 (BCRAN) Building Cisco Remote Access Networks 
642-831 (CIT) Cisco Internetwork Troubleshooting 
Or 
642-891 Composite (BSCI) Building Scalable Cisco Internetworks and (BCMSN) Building Cisco Multilayer Switched Networks 
642-821 (BCRAN) Building Cisco Remote Access Networks 
642-831 (CIT) Cisco Internetwork Troubleshooting






مدرک CCDA

یکی دیگر از مدارک سیسکو مدرک CCDA یا Cicso Certified Design Associate است. این مدرک بیشترین توجه خود را روی طراحی و مهندسی شبکه معطوف نموده است.

مدرک CCDP

مدرک CCDP یا Cicso Certified Design Professional یعنی طراح حرفه‌ای شبکه مورد تائید سیسکو.

مدرک CCIE

یکی از مدارک سیسکو CCIE یا Cisco Certified Internetwork Expert می باشد .

مدرک CCIP

شرکت Cisco جدیدا اقدام به برگزاری دوره CCIP نموده است که در آن بصورت محض روی مباحث IP , DSL پرداخته می‌شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.