بهاره

بهاره

بهاره

بهاره

مطالبی در مورد دوره های بین المللی شبکه و دوره های مایکروسافت و آشنایی با آنها جهت اخذ مدرک

عنوان : توضیحاتی در مورد دوره های MCT,MOS,MCP,MCSE و باقی دوره های مایکروسافت و همچنین معرفی دوره های شبکه و راهنمایی برای اخذ این مدارک بین الملی

مایکروسافت 

آشنایی با دوره های مهندسی مایکروسافت

شرکت مایکروسافت دارای دوره‌های آموزشی فراوانی است که بطور رسمی و غیر رسمی در بیشتر نقاط دنیا برگزار می‌شود. در پایان هر دوره هر دانشجو می‌تواند با گذراندن آزمون‌های بین‌المللی مدرک آن دوره را از شرکت مایکروسافت اخذنماید و به عنوان کاربر حرفه‌ای شرکت در آن دوره شناخته شود و برای دستیابی به مدرک مهندسی مایکروسافت هر دانشجو باید هفت دوره را با موفقیت بگذراند و در آزمون نهایی هر دوره نیزپذیرفته شود. پس از پایان دوره آن دانشجو به عنوان مهندس مایکروسافت در کل دنیا با یک شناسه کاربری منحصر به فرد شناخته می‌شود.تخصص یک مهندس مایکروسافت در طراحی، برنامه‌ریزی، هدایت و اشکال‌یابی شبکه‌های کامپیوتری مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز است. یک مهندس سیستمهای مایکروسافت می‌بایست تمامی زیرساختهای لازمه برای ایجاد یک شبکهٔ رایانه‌ای را بداند و با توجه به نیازهای شرکت متبوع بهترین راه حل را برای بهینه‌کردن امور در اختیار آن شرکت قراردهد.

فهرست اختصاری مدارک مهندسی دوره های آموزش مایکروسافت :

MCT = Microsoft Certified Trainer

MOS = Microsoft Office Specialist

MCP = Microsoft Certified Professional

MCSE = Microsoft Certified System Engineer

MCSD = Microsoft Certified Solution Developer

MCSA = Microsoft Certified System Administrator

MCDBA = Microsoft Certified Database Administrator

MCDST = Microsoft Certified Desktop Support Technician

مهندسی سیستم‌ها (MCSE)

مدرک MCSE در شاخه آموزش مایکروسافت اولین مدرک برای متخصصین IT است که وظیفه تحلیل، طراحی و اجرای سیستمهای مبتنی بر ویندوز را در دفاتر و ادارات مختلف به عهده دارند. این مدرک برای افرادی مناسب است که در یکی از پستهای مهندس یا تحلیلگر سیستمها، مهندس بخش فنی، مهندس یا تحلیلگر شبکه و مشاور فنی مشغول به فعالیت هستند. جهت کسب این مدرک هر داوطلب باید مجوعا ۷ امتحان را پشت سر بگذارد.

مدیریت سیستم‌ها (MCSA)

این مدرک که تقریباً از سال ۲۰۰۲ وارد مجموعه مدارک فنی مایکروسافت شد برای آن دسته از متخصصین IT طراحی شده‌است که نیاز به مدیریت، پشتیبانی و نگهداری از یک سیستم را دارند و وجه مشخصه آن با MCSE این است که نیاز به گذراندن هیج امتحانی که شامل طراحی سیستم می‌شود ندارد. این مدرک برای افرادی مناسب است که در یکی از پستهای مدیریت سیستمها، مدیریت شبکه، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، تحلیلگر عملکردهای شبکه، تکنیسین شبکه و متخصص بخش پشتیبانی مشغول به کار هستند. جهت دریافت این مدرک باید چهار امتحان را پشت سر بگذارید که شامل سه امتحان اصلی و یک امتحان انتخابی می‌باشد.

بعنوان یک متخصص IT شما دو اعتبار نامه مختلف برای کسب مهارت در سیستمهای ویندوز ۲۰۰۰ و XP می‌توانید کسب کنید. یکی MCSA و دیگری MCSE و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام یک با شغل شما همخوانی بیشتری دارد.از جمله دوره هایی که در آینده میتواند آینده شغلی و مالی شما را تامین کند دوره هایی مانند همین آموزش مایکروسافت و یا دوره آموزش شبکه میباشد که میتوانید بنا بر علاقه خود هر کدام از آنها را انتخاب کنید و از نکات درگر این مشاغل می توان به وجه بین المللی این دوره ها اشاره کرد.مایکروسافت پیشنهاد می‌کند اگر شما مسئول مدیریت، نگهداری و عیب‌یابی یک سیستم هستید و ۶ تا ۱۲ ماه سابقه کار در این زمینه را دارید مدرک MCSA را انتخاب کنید و اگر وظیفه شما برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای سیستمها است و دارای حداقل یک سال سابقه کار در این زمینه هستید MCSE را انتخاب کنید.

ExchangeServer چیست؟

یکی از بزرگترین برنامه های مایکروسافت و بخشی از خط تولید Microsoft Server است که امکان ارسال ، دریافت و مدیریت Email ، تماس ها ، تقویم را فراهم می‌کند .

از جمله کاربردهای فراوان Exchange Server قابلیت راه اندازی Public Folder به منظور به اشتراک گذاری ایمیل‌های دریافت و ارسال شده توسط کابران است.

همانطور که از اسمش پیداست این برنامه یک سرور است و طبیعتا برای اتصال و استفاده از آن باید از یک قسمت دیگه به عنوان کلاینت استفاده کرد.

از جمله نکات قابل توجه در این برنامه میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

1. امنیت درمقابل هرزنامه ها و ویروس ها ( Viruses & Spams) : در نسخه 2007 و بعد این برنامه امکانات درونی مقابله با هرزنامه ها یا اسپم ها و ابزار های ضد ویروس یا همون Anti-virus و همچنین ابزار قوی ف ی ل ت ر ی ن گ و بررسی همزمان چند دستگاه موجود می باشد .

2. محرمانگی تبادل نامه های الکترونیکی ( Privacy) : با استفاده از توابع قدرتمند رمز نگاری استفاده شده در تبادل نامه های الکترونیکی از جمله استفاده از ساختار PKI تبادل نامه های داخلی و نامه های الکترونیکی از طریق اینترنت، محرمانگی نامه های تبادل شده را حفظ می کند.

3. سیستم واحد تبادل نامه ها ( Unified Messaging ) :سیستم واحد تبادل نامه ها، امکان دریافت انواع مختلف پیغام مانند فاکس، نامه های صوتی و همچنین امکانات جدیدی چون دریافت پیغام های صوتی بوسیله تلفن معمولی را می دهد.

4. بازدهی کار گروهی و کارایی Performance & Team Work) : امکانات توسعه یافته کار با تقویم ها، کار در خارج از شرکت، سفارش منابع و تنظیم فهرست قرارهای ملاقات، کار گروهی را آسان می کند و بازده کار گروه را بالا می برد.

5. تبادل نامه ها از طریق اینترنت : از هر کامپیوتری از هر جا می توان از طریق اینترنت بکمک رابط کاربری بسیار مجهز و مشابه Outlook به صندوق پستی خود دسترسی داشته باشید. تمامی امکانات موجود در Outlook از جمله، تقویم، یادداشت ها، تکالیف، قرار ملاقات ها، زمان بندی تکالیف، کارت های ویزیت و… در دسترس شما می باشند. این رابط کاربری تحت وب Outlook Web Access می باشد.

6. تبادل نامه ها از طریق موبایل: فناوری Exchange Active-sync کار با نامه ها و تقویم از طریق دستگاه های موبایل را آسان می سازد و همچنین امنیت تبادل اطلاعات و تراز دسترسی را کنترل می کند.

7. استفاده از Power-shell : با استفاده از این قابلیت شما میتوانید چندین عملیات را بصورت همزمان در قالب یک Script در آورده و همزمان اجرا کنید.

8. قابلیت دسترسی بالا یا High Availability: این امکان رو به شما میده که چندین سرور بصورت پشتیبان داشته باشید تا در صورت بروز مشکل برا هر کدوم سرور بعدی وارد کار بشه .

9. پشتیبانی از تاریخ و تقویم هجری شمسی در Access Outlook Web

10. برنامه کلاینت تحت وب Microsoft Exchange

11. پشتیبانی از تاریخ و تقویم هجری شمسی و امکانات فارسی

12. غلط یاب املایی زبان فارسی

13. پشتیبانی از ویندوز سرور 2003 و 2008

14. پشتیبانی از نسخه 64 بیتی و 32 بیتی

15. سازگاری کامل با ویندوز ویستا و تمامی مرورگر ها

آشنایی با شبکه و آموزش شبکه

شبکه 

شبکه مجموعه ای از سیستمها هستند که به یکدیگر متصل ( Connect ) شده اند و به منظور به اشتراک گذاشتن Resource ها بکار برده می شود .

Resource های شبکه شامل فایل ها ،پرینترها و سرویسهای موجود در شبکه می باشند .

شبکه شامل نرم افزار و سخت افزار می باشند که ارزان ترین آنها سخت افزارهای شبکه می باشد که میتوان به سویچ ها ،روترها و کامپیوترها اشاره کرد و نرم افزارهای بکار گرفته شده در شبکه ها جزو گرانترین موارد راه اندازی شبکه های کامپیوتری می باشد که شامل سیستم عامل های کامپیوترها ،برنامه های بکار گرفته شده در محیط شبکه و نیز لایسنس های سرویسهای ارائه شده در شبکه می باشند .

بطور مثال ممکن است برای یک سرور به تنهایی با 300 عدد کلاینت حدود 15000 دلار هزینه لایسنس داده شود و به همین منظور همیشه هزینه های نرم افزاری در شبکه ها بسیار بالا بوده و بایستی در این خصوص بسیار توجه لازمه را داشته باشیم .

در شبکه مفاهیمی همچون Server,Workstation و Host روبرو می شوید .

Server : کامپیوترهایی که در شبکه سرویسهای مختلفی را به جهت استفاده Workstation ارائه می کنند را به اصطلاح Server می نامند که با توجه به اینکه به تعداد زیادی از سیستمها سرویس ارائه می کنند آنها را از نظر سخت افزاری قوی تر در نظر می گیرند .

Host : این مفهوم عمومی می باشد و به عبارتی میتوان گفت هر کامپیوتر ،گوشی تلفن همراه که به شبکه متصل می شود را Host می گویند .

Workstation : کامپیوترهایی که کاربران آموزش شبکه پشت آنها می نشینند و سرویسهای شبکه جهت کارهای خود استفاده می نمایند .

در ادامه مبحث شبکه به برخی دیگر از مفاهیم شبکه اشاره می کنم :

Local Area Network ( LAN ) : به مجموعه ای از کامپیوترهایی که در یک مکان و ساختمان ( یک محدوده ) بصورت مرتب به همدیگر مرتبط هستند گفته می شود.

Wide Area Network ( WAN ) : به مجموعه شبکه های LAN که از یکدیگر دور هستند و به یکدیگر متصل هستند را WAN می گویند و به عبارتی از نظر جغرافیایی تمرکز ندارند . مانند شعبات مختلف یک شرکت در شهر های مختلف کشور Metropolitan Area Network ( MAN ) : به مجموعه شبکه های LAN که در نقاط مختلف یک شهر قرار دارند و به یکدیگر متصل هستند را می گویند .

هدف ایجاد شبکه
شبکه‌های رایانه‌ای را می‌توان برای اهداف مختلف استفاده کرد:

تسهیل ارتباطات: با استفاده از شبکه، افراد می‌توانند به آسانی از طریق رایانامه (E-mail)، پیام‌رسانی فوری، اتاق گفتگو (Chat room)، تلفن، تلفن تصویری و ویدئو کنفرانس، ارتباط برقرار کنند.
اشتراک گذاری سخت‌افزارها: در یک محیط شبکه‌ای، هر کامپیوتر در شبکه می‌تواند به منابع سخت‌افزاری در شبکه دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کند؛ مانند چاپ یک سند به وسیله چاپگری که در شبکه به اشتراک گذاشته شده‌است.
اشتراک گذاری پرونده‌ها، داده‌ها و اطلاعات: در یک محیط شبکه‌ای، هر کاربر مجاز می‌تواند به داده‌ها و اطلاعاتی که بر روی رایانه‌های دیگر موجود در شبکه، ذخیره شده‌است دسترسی پیدا کند. قابلیت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات در دستگاه‌های ذخیره‌سازی اشتراکی، از ویژگی‌های مهم بسیاری از شبکه‌های است.
اشتراک گذاری نرم‌افزارها: کاربرانی که به یک شبکه متصل اند، می‌توانند برنامه‌های کاربردی موجود روی کامپیوترهای راه دور را اجرا کنند.
تعریف
شبکه‌های کامپیوتری مجموعه‌ای از کامپیوترهای مستقل متصل به یکدیگرند که با یکدیگر ارتباط داشته و تبادل داده می‌کنند. مستقل بودن کامپیوترها بدین معناست که هر کدام دارای واحدهای کنترلی و پردازشی مجزا بوده و بود و نبود یکی بر دیگری تاثیرگذار نیست.
متصل بودن کامپیوترها یعنی از طریق یک رسانه فیزیکی مانند کابل، فیبر نوری، ماهواره‌ها و... به هم وصل می‌باشند. دو شرط فوق شروط لازم برای ایجاد یک شبکه کامپیوتری می‌باشند اما شرط کافی برای تشکیل یک شبکه کامپیوتری داشتن ارتباط و تبادل داده بین کامپیوترهاست.
این موضوع در بین متخصصین قلمرو شبکه مورد بحث است که آیا دو رایانه که با استفاده از نوعی از رسانه ارتباطی به یکدیگر متصل شده‌اند تشکیل یک شبکه می‌دهند. در این باره بعضی مطالعات می‌گویند که یک شبکه نیازمند دست کم ۳ رایانه متصل به هم است. یکی از این منابع با عنوان «ارتباطات راه دور: واژه‌نامه اصطلاحات ارتباطات راه دور»، یک شبکه رایانه‌ای را این طور تعریف می‌کند: «شبکه‌ای از گره‌های پردازشگر دیتا که جهت ارتباطات دیتا به یکدیگر متصل شده‌اند». در همین سند عبارت «شبکه» این طور تعریف شده‌است: «اتصال سه با چند نهاد ارتباطی».رایانه‌ای که به وسیله‌ای غیر رایانه‌ای متصل شده‌است (به عنوان نمونه از طریق ارتباط «اترنت» به یک پرینتر متصل شده‌است) ممکن است که یک شبکه رایانه‌ای به حساب آید، اگرچه این نوشتار به این نوع پیکربندی نمی‌پردازد.






این نوشتار در مورد آموزش شبکه از تعاریفی استفاده می‌کند که به دو یا چند رایانه متصل به هم نیازمند است تا تشکیل یک شبکه را بدهد.در مورد تعداد بیشتری رایانه که به هم متصل هستند عموماً توابع پایه‌ای مشترکی دیده می‌شود. از این بابت برای آنکه شبکه‌ای به وظیفه‌اش عمل کند، سه نیاز اولیه بایستی فراهم گردد، «اتصالات»، «ارتباطات» و «خدمات». اتصالات به بستر سخت‌افزاری اشاره دارد، ارتباطات به روشی اشاره می‌کند که بواسطه آن وسایل با یکدیگر صحبت کنند و خدمات آنهایی هستند که برای بقیه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته شده‌اند.


گواهی‌نامه‌های شغلی شبکه بی‌سیم که پس از آموزش شبکه دریافت میشود.
پیش نیاز
CWTS مخفف Certified Wireless Technology Specialist و نام مدرک سطح Entry شبکه‌های بی سیم است که می‌توان آن را بهترین آغاز برای تحصیل در شبکه‌های بی سیم تلقی نمود!


در دروه‌های CWTS شما با مفاهیم اولیه فرکانس‌های رادیویی(RF)، استاندارهای شبکه‌های بی سیم، امنیت شبکه بی سیم و ... آشنا شده و برای ادامه تحصیل در سطوح بالاتر آماده می‌شوید، CWTS معادل مدرکی چون +Network در شبکه‌های سیمی است!

سطح مدیریت
CWNA مخفف Certified Wireless Network Administrator و نام مدرک سطح administrator در آموزش شبکه بی سیم است، در دوره‌های CWNA فهم شما در شبکه‌های بی سیم افزایش یافته، Site Surveys را به طور عمیق تر آموخته و برای راه اندازی و مدیریت شبکه‌های بی سیم محلی آماده می‌شوید، در حال حاضر این دوره در ایران بیش از سایر دوره‌های CWNP برگزار می‌شود!

سطح امنیت
‍CWSP مخفف Certified Wireless Security Professional و نام مدرک سطح Professional شبکه‌های بی سیم در تخصص امنیت است، با توجه به آنکه خطرپذیری شبکه بی سیم نسبت به شبکه‌های سیمی بیشتر است، امنیت در شبکه‌های بی سیم اهمیت بیشتری پیدا کرده‌است، مباحث امنیتی در دوره‌های CWTS و CWNA نیز مطرح می‌شود اما لازمهٔ تخصص و کسب مهارت کافی برای تامین امنیت شبکه‌های بی سیم، روی آوردن به CWSP است!

سطح طراحی
CWDP مخفف Certified Wireless Design Professional و نام مدرک سطح Professional شبکه‌های بی سیم در تخصص طراحی است، در دوره‌های CWDP به طور تخصصی Site Surveying را فرا آموخته و برای طراحی تخصصی شبکه‌های بی سیم و طراحی امنیتی آماده می‌شوید، CWDP جدیدترین مدرک CWNP محسوب می‌شود!

سطح تحلیلگر
CWAP مخفف Certified Wireless Analysis Professional و نام مدرک سطح Professional شبکه‌های بی سیم در تخصص تجزیه و تحلیل است، در دورهٔ CWAP پس از مطالعه عمیق بر روی فرمت‌های Frame لایه فیزیکی و زیرلایه MAC، تجزیه تحلیل طیف و پروتکل‌ها را به طور حرفه‌ای آموخته و نهایتاً برای تجزیه و تحلیل، عیب یابی و از همه مهمتر، بهبود شبکه‌های بی سیم آماده می‌شوید!

سطح متخصص
‍CWNE مخفف Certified Wireless Network Expert و نام مدرک سطح Expert شبکه‌های بی سیم، آخرین مرحله پس از آموزش شبکه برای حرفه‌ای شدن در شبکه‌های بی سیم و یادآور مدرک شگفت آور CCIE در شبکه‌های سیمی است، برای کسب این مدرک ابتدا می‌بایست هر سه مدرک سطح Professional یعنی CWSP, CWDP و CWAP را کسب نمایید!

جالب است بدانید که تاکنون فقط ۸۶ نفر در سراسر جهان موفق به کسب این مدرک شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.