بهاره

بهاره

بهاره

بهاره

مفاهیم اولیه و مختصر جهت آشنایی با سیستم ال سی دی,ال ای دی و تعمیر آنها

      • عنوان : آشنایی با صنعت نمایشگرها و نکاتی برای نگهداری بهتر و یا سرویس حرفه ای این وسائل حساس
      •  تعمیرات LED,تعمیراتLCD
        تلویزیون چیست؟
        سیستم ارسال و دریافت تصویر و صدا از فاصله ی دور را تلویزیون می نامند.این واژه به انتقال و دریافت صدا و تصویر با کیفیت مناسب اشاره می کند.در زمانی نه چندان دور،تلویزیون به صورت سیاه و سفید و پس از آن به صورت رنگی ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.در دنیای امروز مفاهیم مختلفی از تلویزیون مطرح می شود.تعمیر تلویزیون سامسونگ در منزل و محل کار شما. ضریب سیما(ASPECT RATION) در سیستم های ضبط و پخش تصویر و همچنین ارسال آنالوگ و دیجیتال تصویر،نسبت پهنا به ارتفاع تصویر به صورت استاندارد ،مقدار ثابتی در نظر گرفته می شود.این نسبت در گیرنده های قدیمی 4:3(P=4/3) و در گیرنده های جدید صفحه پهن 16:9(P=16/9) است.امروز در تمام دوربین های فیلمبرداری و تلویزیونی از این نسبت ها استفاده می شود.تعمیر تلویزیون سامسونگ قدیمی در منزل. 
        تلویزیون آنالوگ (analogue Television) در تلویزیون آنالوگ،اطلاعات تصویر به صورت سیگنال آنالوگ تهیه و ارسال می شود.این عمل با تغییر دامنه یا فرکانس صورت می گیرد.هنگام بررسی سیستم های دیجیتال ،سیستم های آنالوگ هم بررسی می شوند ( چون صدا و تصویر ذاتا ماهیت آنالوگ دارند.).سیستم های رایج آنالوگ عبارتند از NTSC,PAL,SECAM تعمیر تلویزیون آنالوگ در این مرکز انجام می شود.
        تلویزیون دیجیتال (Digital Television) تلویزیون دیجیتال یا DTV روشی جدید در ارسال و دریافت تصویر است.DV امکان ارسال و پخش تصویر و صدا با کیفیت مناسب را فراهم می سازد.امکانات زیادی با استفاده از روش های دیجیتال فراهم می شود.تلویزیون دیجیتال در راستای تکامل سیستم های کامپیوتری ساخته شده و امکان ویرایش تصویر با کیفیت مناسب را فراهم می سازد.اطلاعات پیکسل های تصویر در سیستم های دیجیتال به گونه ای است که می توان هر پیکسل را به طور مستقل ،تغییر داد.کاربرد کامپیوتر و گسترش آن،باعث توجه بیشتر به تصویر و تلویزیون دیجیتال شده است.تعمیر تلویزیون های دیجیتال بیشتر نرم افزاری است . 
        تلویزیون ماهواره ای (satellite Television) در تلویزیون ماهواره ای،صدا و تصویر از ماهواره ای که فاصله در حدود 37000km از سطح زمین قرار دارد به گیرنده های زمینی می رسد.با استفاده از این سیستم ،از حجم و تعداد مدارات زمین قرار دارد به گیرنده های زمینی می رسد.با استفاده از این سیستم،از حجم و تعداد مدارات زمینی کاسته شده و کیفیت تصویر افزایش پیدا می کند؛همچنین امکان ارسال و پخش برنامه در سرار زمین فراهم می شود.اولین سیستم های ارسال ماهواره ای در سال 1962 در اروپا و در سال 1973 در کانادا مورد استفاده قرار گرفته اند.
        سیستم DTTB ( DTTB:( (Digital Terrestrial Television Broadcasting ،تکنولوژی جدیدی در ارسال تصویر است. این سیستم دیجیتالی ،مزایای زیادی نسبت به سیستم های آنالوگ قدیم دارد.نوع خاصی از این سیستم به نام HDTV در فرستنده های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.در این سیستم تعداد خطوط عمودی تصویر بیشتر از سیستم های قدیمی است و معولا از ضریب سیمای 16:9 استفاده می شود .در سیستم های قدیمی از پهنای باند 6،7 یا 8 مگاهرتز برای ارسال تصویر استفاده می شود،در سیستم DTTB برای ارسال تصویر همین پهنای باند استفاده می شود ولی نحوه ی کاربرد به صورتی است که کیفیت به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند.هریک از سیستم های تلویزیونی یا ظبط و پخش تصویر ،پترن مخصوصی را برای تست و پخش برنامه های خود مورد استفاده قرار می دهند.





      • توضیحاتی که در ارتباط با تلویزیون های آنالوگ,تلوزیون های LED یا LCD, مانیتورهای LED, LCD یا دستگاه های کپی و پرینتر و ... برای شما قرار دادیم تنها توضیحاتی کوچک برای آشنایی شما با این موضوعات و بهتر قرارگرفتن در این مسیر می باشد و این مطالب در برابر مطالبی که شما از لحاظ تجربی و عملی در کارگاه های آموزشی تدریس میسود بسیار متفاوت است.به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنیم اگر علاقمند به فراگیری این رشته ها هستید میتوانید در کلاسهای  آموزش تعمیرات LCD و یا آموزش تعمیرات کپی  ثبت نام کنید و به دنبال آموزش در این کلاسها به صورت تئوری و عملی به یک متخصص در زمینه مورد علاقه خود تبدیل شوید.

        تلویزیون های ال سی دی جز جدید ترین تلویزیون های بازار هستند و سیستم پیچیده تری نسبت به تلویزیون های CRT دارند تلویزیون های LCD دارای سیستم مانند یک کامپیوتر هستند و دارای یک پردازنده قوی هستند که اکثر اعمال پردازش تصویر را بر عهده دارد .تلویزیون های ال سی دی دارای مدارات بسیار ریز بوده و تعمیرات آن به تخصص و دانش بالای نیازدارد.

        اساس نمایشگرهای کریستال مایع

        هر نمایشگر LCD از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: 
        سلول کریستال مایع،الکترودهای هادی و پلاریزه کننده .در انتخاب و ساخت LCD به مولفه هایی مانند زمان پاسخ دهی ،وضوح و کنتراست توجه می شود.نمایشگرهای کریستال مایع مولد نور نیستند و نیاز به منبع خارجی دارند.این منبع نور لامپ فلورسنت،LED و امثال آن می تواند باشد.

        تکنولوژیLCD(ال سی دی Liquid Crystal Display)

        انواع مختلفی از این نمایشگرها ساخته شده اند.در نوع قدیمی از این نمایشگرها ماتریسی از کریستال هی واقعی در کنار هم قرار می گیرند و ولتاژ اعمالی با تغییر پلاریزاسیون این کریستال ها تصویر را به وجود می آورد. به این نمایشگرها passiv LCD گفته می شود.در نوع جدیدتر ،در هر سلول LCD یک ترانزیستور لایه نازک به کار برده می شود.چون ترانزیستور عنصری فعال است به این نوع نمایشگرها Activ Matrix TFT LCD Screen گفته می شود.

        تعمیر تلویزیون

        دستگاه های تلویزیون مجموعه از مدارات الکترونیک است.هر یک از این مدارات به طور مجزا و ظیفه ی خاصی را بر عهده داشته و مجموع آنها ،وظیفه دریافت و پخش صدا و تصویر را انجام می دهد.هر مدار الکترونیک از قطعات الکترونیک ساخته می شود.این قطعات الکترونیکی با ولتاژ مستقیم تغذیه شده و عمل خاصی را بر روی سیگنال انجام می دهند.قطعات الکترونیکی در تلویزیون های مختلف با ظاهر و شکلی متفاوت به کار گرفته می شوند .در سیستم های جدید الکترونیکی از قطعات ریز و مینیاتوری یا SMD استفاده می شود و حجم مدارت کاهش قابل ملاحضه ای یافته است.قطعات الکترونیکی برروی صفحه مسی به نام مدار چاپی سوار می شوند.مدارت مختلف که وظیفه خاصی را انجام می دهند بر روی یک مدار چاپی مجزا نصب می شوند.

        بنابراین هر دستگاه الکترونیکی مرکب از چندین مدار چاپی مجزا می باشد.به هریک از این مدارت برد گفته می شود.هر برد قسمتی از عملیات پرادازش صدا و تصویر را بر عهده دارد.برد ها به کمک سیم یا به کمک سوکت بر روی مدار چاپی بزرگتر به نام شاسی مادر یا مادر بورد قرار می گیرند.برخی از مدارات به طور مستقیم بر روی شاسی مادر قرار می گیرند.با تکامل قطعات و مدارات الکترونیکی ،حجم مدارات کوچک و مصرف توان آنها کمتر شده است.

        به این ترتیب،تعداد برد ها کمتر شده و تمام قطعات بر روی شاسی مادر قرار می گیرند.به طوری که امروزه تلویزیون های تک چیپ ساخته می شوند که تقریبا تمام قطعات و مدارات فقط در داخل یک آی سی قرار می گیرند.در تلویزیون های قدیمی معمولا از صفحه نمایش crt استفاده می شد.استفاده از این نوع نمایشگر ،سبب اضافه شدن مدارات اصلاح کننده نظیر است وست،همگرایی،مغناطیس زدا و امثال آن می باشد.به مرور زمان شکل و نحوهی استفاده از این مدارات تغییر پیدا کرده و باعث امثال آن می شود.به مرور زمان شکل و نحوه ی استفاده از این مدارات تغییر پیدا کرده و باعث کوچک شدن حجم قطعات و مدارات شده است.

        انواع تلویزیون و راه های تعمیر LED , LCD

        تلویزیون های قدیمی به صورت تک رنگ ساخته می شدند .با ساخت تلویزیون های رنگی ،استفاده از تلویزیون های سیاه و سفید محدود به سیستم های حفاظتی شده است.از نظر نوع قطعات به کار رفته،تلویزیون ها را به چند دسته می توان تقسیم کرد:

        1.تلویزیون های لامپی : در این تلویزیون ها از لامپ های خالا به عنوان تقویت کننده یکسوساز،آشکار ساز و نمایشگر استفاده می شود.

        2.تلویزیون های هیبرید:تلویزیون های مرکب از قطعات نیمه هادی و لامپ خلا هستند و حد وسط تلویزیون های لامپی و ترانزیستوری محسوب می شوند

        3.تلویزیون های ترانزیستوری: در این تلویزیون ها از قطعات نیمه هادی مثل دیود و ترانزیستور برای آشکار سازی ،یکسوسازی و تقویت سیگنال های صدا و تصویر استفاده می شود.نمایشگر این تلویزیون ها از نوع لامپی است.تعمیر تلویزیون های ترانزیستوری در منزل .

        4.تلویزیون با مدارات مجتمع(IC): با تکامل تکنولوژی الکترونیک و امکان ساخت مدارات و قطعات الکترونیک در داخل یک بسته به نام آی سی ،تلویزیون ها کوچک و کم مصرف شدند.نمایشگر این نوع تلویزیون از نوع لامپی هستند.

        5.تلویزیون های با مدارارت حافظه و ریزپردارنده: با ساخت آی سی های برنامه پذیر و هوشمند،حجم و مصرف به شدت کاهش یافته و امکانات جانبی زیادی به تلویزیون اضافه شد.نمایشگر این نوع تلویزیون ها از نوع لامپی هستند.

        6.تلویزیون های با نمایشگرهای غیر CRT: با اضافه شدن میکرو کنترولر و مدارات دیجیتال به تلویزیون و تکامل نمایشگر ها،به مرور زمان نمایشگرهای پلاسما ،LCD و پروجکشن در تلویزیون به کار گرفته شدند.
        از نظر نحوه پردازش و مرور تصویر،تلویزیون ها را به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم بندی می کنند.لازم به ذکر است تلویزیون دیجیتال که در سیستم های ماهواره ای و کابلی برای ارسال و دریافت تصویر استفاده می شود،با مفهوم دیجیتالی که در مدارات گیرنده قدیمی و آنالوگ استفاده می شود متفاوت است.






        نمایشگرهای کریستال مایع LCD

        نمایشگرهای LCD با توجه به قیمت،ابعاد و کیفیت از رایجترین نمایشگرهای موجود هستند.

        مزاياي Ultra HD
        وضوح بالاي حيرت انگيز، اصلي‌ترين مشخصه کيفي تلويزيون‌هاي Ultra HD است که آن‌ها را نسبت به خيل ديگر محصولات متمايز مي‌کند. Ultra HDها از وضوحي چهار برابر تلويزيون‌هاي فعلي Full HD و بلو-ري‌ها برخوردارند و تصاوير را در ابعاد 2160*3840پيکسل به نمايش مي‌گذارند. کيفيت اين تصاوير باورنکردنيست. سطح جزئيات آن‌ها را نمي توان به هيچ وجه با هيچ يک از فناوري‌هاي ديگر مقايسه کرد و به نظر مي‌رسد به زودي، روزي مي‌رسد که شگفت زده خواهيم شد چگونه تاکنون بدون وضوح 4kزندگي مي‌کرده‍ايم.

        بلو-ري‌‌هاي Ultra HD

        نحوه ذخيره کردن محتوياتي با اين وضوح بالا در قالب فيزيکي، هر کسي را شگفت‌زده مي‌کند اما بالاخره ما موفق به يافتن يک راه حل شديم: ديسک‌هاي بلو-ري سه لايه‌اي با صد گيگابايت فضاي ذخيره‌سازي براي داده‌ها. در مقايسه، ديسک‌هاي بلو-ري فعلي تنها 25 گيگابايت فضا براي ذخيره‌سازي داده‌ها در اختيار کاربر مي‌گذارند. مطمئناً در حال حاضر هم مي‌توانيد فيلم‌هايي با وضوح Ultra HD بر روي ديسک‌هاي بلو-ري بيابيد اما داشتن يک فيلم که از پايه Ultra HD ساخته شده است، آن هم بر روي يک ديسک، تجربه متمايزي محسوب مي‌شود.

        افزايش مقياس تصاوير به Ultra HD

        با آنکه منتظر راه‌يابي ديسک‌هاي جديد بلو-ري به قفسه‌هاي فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها هستيم، مي‌توانيد از استاندارد افزايش مقياس تصاوير به Ultra HD براي تطابق دادن وضوح محتويات کانال‌هاي تلويزيوني، بلو-ري ها، دي‌وي‌دي‌ها و حتي ويدئوهاي يوتيوب با صفحه‌نمايش‌هاي Ultra HD از آن‌ها لذت ببريد. با وجود روش‌هاي خلاقانه و هوشمند براي ايجاد پيکسل‌هاي جديد، فناوري افزايش مقياس تصاوير، دورنمايي زيبا از نحوه به نمايش در آمدن محتويات Ultra HD واقعي بر روي تلويزيون شما ارائه مي‌دهد.


        تماشاي تلويزيون و ويدئوهاي آنلاين با وضوح Ultra HD

        دوست داريد بازي‌هاي جام جهاني 2014 را با وضوح Ultra HD تجربه کرده و از آن‌ها لذت ببريد؟ BBC و Sky پيش‌تر با موفقيت پخش زنده مسابقات ورزشي را با وضوح Ultra HD آزموده‌اند و گزارش‌ها خبر مي‌دهند که نت‌فليکس هم در سال 2014 به ارائه‌دهندگان محتواي Ultra HD اضافه خواهد شد. با توجه به قسمت‌هاي Ultra HD ضبط شده از سريال Breaking Bad، مي‌توان به فرجام خوب اين کار اميدوار بود.


        آشنایی با کپی و فتوکپی و تعمیرات فتوکپی

         تعمیرات فتوکپی 

      • ‏ دستگاه فتوکپی برای انجام عملیات تهیه فتوکپی به مواد مصرفی اولیه نیاز دارد که عبارتند از: -کاغذ سفید (خام)-تونر- دولوپر

        اجزای اصلی دستگاه فتوکپی

        به طور کلی یک دستگاه فتوکپی از اجزا و قسمتهای مختلف ساخته شده است که برای بررسی می توان آن را به سه قسمت اصلی تقسیم نمود .

        *بدنه

        *اجزای مکانیکی

        *اجزای الکترونیکی

        سرپوش اسناد

        ‏برای انجام عملکرد صحیح و کارایی بهتر در هنگام اسکن سند (ارژینال)، از سرپوش (کاور) اسناد استفاده می شود. این سرپوش به صورت متحرک است. برای کپی برداری باید سرپوش را بالا برد. و سند را روی شیشه

        قرار داد. و سپس دوباره سرپوش را روی سند قرار دهیم.

        مبز اسناد (table orginal) ‏

        ‏که به آن شیشه اسناد یا شیشه ارژینال نیز می گویند. برای اسکن سند و شروع کپی برداری باید سند روی شیشه اسناد قرار گیرد.

        سینی خروجی کاغذ ( Paper exit Tray ‏)

        ‏اسناد پس از کپی برداری از این محل خارج و روی سینی خروجی کاغذ قرار می گیرند.

        ضامن آزاد کننده کاست ( grip ‏)

        ‏برای بیرون کشیدن کاست کاغذ باید ضامن آزاد کننده کاست را گرفته و به بالا هل داده و به بیرون ‏بکشیم سپس می توانیم درون آن کاغذ قرار دهیم.

        راهنمای تغذیه دستی ( Manual feed orginal guide ‏)

        ‏زمانی که می خو اهید کاغذ را به صورت تک برگ در محل تغذیه تک برگ قرار دهیم باید ابتدا صفحه متحرک یا راهنمای تغذیه را با اندازه سایزکاغذ تنظیم کنید.

        سینی تغذیه دستی (Manual Feed Tray)

        نام دیگر آن Baypass یا تک برگی است . اگر بخواهیم به صورت تک برگ از دستگاه کپی بگیریم کاغذ سفید (خام ) را در این محل قرار می دهیم .

        پانل اپراتوری (operation panel)

        کنترل دستگاه و انجام کلیه قرامین و دستورات از این قسمت به دستگاه کپی اعمال می شود . در این پانل نشانگر ها ، کلید ها و کلید - نشانگر قرار دارند .

        درپوش جلو (Front cover)

        برای دسترسی به بعضی از قسمت های دستگاه ، سرویس و یا کاغذ گیر کرده و باید این درپوش را باز نمود باید دقت نمود که در حین فتوکپی گرفتن توسط دستگاه این درپوش باز نشود چون با باز کردن آن دستگاه

        بلافاصله خاموش می شود و امکان دارد کاغذ داخل دستگاه گیر کند .

        کلید خاموش و روشن (Power Switch)

        کلید برق اصلی دستگاه است و دستگاه فتوکپی به وسیله آن خاموش و روشن می شود . پاور سوئیچ یک نوع کلید الاکلنگی (seesaw) با یک طرفه است که فقط دو حالت قطع و وصل دارد .

        سینی کاغذ (Paper try)‌

        به این قسمت کاست (Cassette نیز می گویند اگر بخواهیم بیشتر از یک برگ از دستگاه کپی بگیریم باید کاغذ سفید را در این مجل قرار دهیم . کاست محل ذخیره کاغذ جهت کپی برداری است .

        نمای داخلی دستگاه

        فتوکپی دارای اجزای مختلفی است که با آزاد کردن ضامن رها کننده در کپی های رومیزی قسمت بالایی آن از قسمت زیرین جدا شده و بین آن یک فاصله بوجود می اید که از آن برای دسترسی هر چه بهتر به

        قسمتهای داخلی دستگاه می توان استفاده نمود .

        اجزای مکانیکی :

        اجزای مکانیکی در تشکیل کپی از یک سند عملکرد مستقیم دارند و هر چند در آنها قطعات مختلفی بکار رفته است ولی نوع عملکرد کاری آنها مکانیکی است . تمامی این قسمت ها ارتباط کاری نزدیکی با یکدیگر

        دارند . و ما اکنون بنابر اولویت به بررسی کلی این قسمت ها می پردازیم .

        اپتیک (optic) : اولین مرحله تشکیل تصویر در دستگاه فتوکپی است که محل آن در زیر صفحه شیشه ای بالای دستگاه قرار دارد .

        یونیت شارژ (Charger unit) : عمل باردار کردن یا فعال کردن درام به عهده یونیت شارژ است و در بالای درام قرار دارد و با باز کردن درب جلو قابل مشاهده است .

        درام (Drum) : لوله ای استوانه ای زرشکی رنگی می باشد که ابتدا تصویر کپی بر روی آن تشکیل می شود .

        یونیت ترانسفر (Trancfer Charger ):

        عمل انتقال تونر از سطح درام به کاغذ را انجام می دهد .

        هیتر : نام دیگر آن فیوزینگ است . در این بخش تونر ها با فشار دو پرس که یکی در زیر قرار دارد و یکی در رو که با درجه حرارتی که در دستگاه های مختلف متفاوت است و حداقل 200 درجه می باشد پخته شده و به

        خورد الیاف کاغذ می روند حال سوال اینکه چرا این تونر ها به پرس بالایی نمی چسبند ؟ چون که این پرس از جنس تفلون می باشد و همانطور که می دانید تفلون ماده است که نچسب است . هیتر آخرین مرحله

        تشکیل تصویر است .

        یونیت تغذیه کاغذ ( Peper feeding Unit)

        یونیت تغذیه کاغذ از دو قسمت تشکیل می شود .

        محل های تغذیه کاغذ : مجل تغذیه کاغذ در دو دستگاه فتوکپی از دو قسمت تک برگ (by Pass) و چندی برگی انجام می شود .

        یونیت ترانسفر (Trancfer Charger ):

        عمل انتقال تونر از سطح درام به کاغذ را انجام می دهد .

        کاغذ کش ها :

        انتقال کاغذ در دستگاه به عهده کاغذ کش هاس است . که شامل کاغذ کش ورودی کاغذ داخلی و کاغذ کش خروجی است .

        یک قسمت دیگر که در تشکیل تصویر نقش دارد ولی به لحاظ ارتباطی که با اجزای دیگر دارد آن را نیز در همین قسمت توضیح می دهیم .

        یونیت درایور (main drive unit)‌:

        مجموعه چرخ دنده ها و تسمه هایی است که نیروی موتور الکتریکی اصلی دستگاه فتوکپی را به قسمت های دیگر می رساند .

        یونیت ترانسفر (Trancfer Charger ):

        عمل انتقال تونر از سطح درام به کاغذ را انجام می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.